Grönsakssvarv – en hälsosam guide

Grönsakssvarv, eller spiralizer som den ibland också kallas, är ett riktigt bra köksredskap. Med hjälp av den kan man mycket snabbt och enkelt få in grönsaker i dieten på ett kul och smakfullt sätt. Det finns många olika modeller att välja på – från de enklare handhållna till de dyrare bordsmodellerna. Vilken man väljer är förstås en fråga om pengar, smak och användningsområde. Även om alla modeller är väldigt kompetenta så kan man hålla sig till en tumregel – ju dyrare modell, ju större grönsaker kan du svarva plus fler valmöjligheter. En annan viktigt sak att tänka på är ’hårdheten’ på grönsaken/frukten. En hårdare rotfrukt såsom rotselleri kräver en mer rejäl modell. Däremot är grönsaken zucchini perfekt för alla våra modeller tack vare strukturen och fastheten

zucchiniPå tal om zucchini så är det kanske den grönsaken som mest förknippas med en grönsakssvarv idag. Du har säkert sett de stora nystan av zucchini-nudlar som av många anses vara ett hälsosamt alternativ till vanlig pasta. De brukar ibland gå under namnet zoodles – en mix av ordet zucchini och den engelska ordet noodles (som betyder nudlar/spaghetti). Dessa härliga nystan kan vara ett bra alternativ till pasta för den som är glutenintolerant. Som tidigare nämnts så är zucchinin den perfekt grönsaken att svarva tack vare dess struktur och konsistens, men den har också en neutral smak som gör den lämplig i många rätter. Dessutom är den tacksam att smaksätta.

Gurkor är också en tacksam grönsak att svarva av samma orsaker som zucchini. Beroende på vad man har för modell av grönsakssvarv så kan man byta till olika skärblad. Har man möjlighet att byta till ett skärblad som skivar så kan det ge en bra effekt på gurkan. Ett tips är att använda en relativt fast gurka. Kan användas i en gurksallad tillsammans med lite rödlök, vinäger, honung, dill och salt

Äter du mycket tacos hemma? Varför inte svarva en grön paprika i tunna skivor som ett gott komplement. Börja med att skära loss ’kvisten’ och pocka sedan ut kärnorna. Sen kan du svarva hela paprikan på en gång. Annars blir det lite pilligt att få bort alla kärnor.

Rotfrukter kan kännas tunga och lite ’trista’ i vanliga fall, men faktum är att om du kör dem genom en spiralizer så blir det en helt annan sak. De blir luftigare, inte lika tunga och smaken blir faktiskt lite bättre. En rotfrukt som nästan enbart brukar användas till grytor är palsternacka. Men det kan helt klart vara värt att prova att göra palsternacksnystan som du sedan snabbt steker i lite olja i en stekpanna så de blir al dente. En nyttigt alternativ till pasta.

Morötter kan förstås också användas. Antingen som ett alternativ till rivna morötter eller så kan man tillaga dem på samma sätt som ovan med palsternacka. Viktigt att tänka på båda dessa avlånga rotfrukter är att använde de största man har hemma. Är de för smala finns risken att de går av mitt under svarvandet.

Av sötpotatis kan du göra ett ’nyttigt’ alternativ till pommes frites. Skala en sötpotatis, svarva den på grövsta tjockleken, lägg på en plåt, ringla över olja, krydda med lite paprikapulver, salt och peppar. Skicka in ugnen (225 grader) och ta ut efter  15-20 minuter, eller då de är krispiga. Tänk på att röra runt lite under tiden.

Brukar du strimla vitkål eller rödkål och tycker det är svårt att få strimlorna jämna? Använd en spiralizer istället. Om kålhuvudet är för stort kan du alltid dela på det innan du börjar strimla det. Bästa sättet att använda kål? I en kål-slaw förstås!

Om du har en modell med olika blad – experimentera!

Skall du använda din grönsakssvarv tillsammans med morötter – välj de största så de inte går av.

Tänk på att du kan spara grönsaksnudlarna till senare. Förvara dem lufttätt i kylskåpet så håller de sig fräscha